Współpraca organów administracji publicznej z organizacjami pozarządowymi.
Ustawa o działalności organizacji pożytku publicznego i wolontariacie przewiduje szereg form współpracy z organizacjami pozarządowymi. Jedną z nich jest zlecenie realizacji zadań publicznych na zasadach wynikających z ustawy. Aspektowi tej współpracy należy się przyjrzeć, ponieważ to w tej sferze rodzi się najwięcej trudności dla NGO, na gruncie prawnym.
Dlaczego NGO notują tu największe problemy?
Głównie dlatego, że współpraca opiera się na ustawie o finansach publicznych, co wiąże się z rygorystycznymi zasadami rozliczania udzielonej dotacji na finansowanie/ dofinansowanie realizacji zadań publicznych przez NGO. Na tym tle organizacje pozarządowe mają również najwięcej trudności, bo choć cel przyświecający realizacji tego zadania jest szczytny, zysk nie jest głównym celem takiej działalności, a ponadto działamy dla dobra wspólnego, to jednak zasady ich realizacji są bardzo rygorystyczne. Natomiast ich niedopełnienie może oznaczać poważne, negatywne konsekwencje finansowe (zakwestionowanie wydatków, uznanie poniesionych wydatków za niekwalifikowalne oraz obowiązek zwrotu udzielonego finansowania/ dofinansowania).
NGO w realizująca zadania publiczne, w ramach współpracy z organem administracji publicznej otrzymuje dotację celową. Oznacza to, że z tej dotacji będzie musiała się szczegółowo rozliczyć oraz wykazać, że środki w ramach dotacji zostały wydatkowane zgodnie z celem oraz obowiązującymi zasadami. Dlatego tez niezwykle ważne jest, aby szczegółowo i dokładnie zapoznać się z odpowiednimi regulacjami, które określają zasady i warunki uzyskania wsparcia. W tym celu opinia prawna i koordynacja opiekuna prawnego jest niezbędna dla utrzymania bezpieczeństwa finansowego realizowanego projektu.