Czym są normy ISO – tak bardzo ważne dla biznesu, szczególnie w sektorze produkcyjnym?
Normy ISO nie otrzymuje się za wyprodukowanie towaru o określonych parametrach, tylko za postępowanie przez zakład – w trakcie procesu produkowania go – w ściśle określony sposób, zgodnie z przyjętymi normami ISO, procedurami oraz instrukcjami reakcji w każdym z możliwych przypadków na etapie całej drogi produkcyjnej. Jednym słowem – normy ISO odnoszą się do kwestii zarządzania jakością świadczonych usług lub produkowanych towarów
Kiedy zakład produkcyjny, usługodawca faktycznie wprowadza ISO?
Kiedy zaczyna „robić porządek” w procedurach organizacyjnych lub wtedy, kiedy uważając, że już go posiada oczekuje potwierdzenia tego faktu. Istnieje juz szereg norm ISO, które wspierają lub nawet wprost nawiązuje do obszarów Compliance – np norma ISO 27000 regulująca obszar bezpieczeństwa obejmujący kwestie związane z danymi osobowymi, lub norma ISO 19600 odnosi się do wymagań związanych z przestrzeganiem przepisów w innych systemach zarządzania oraz do wspierania organizacji w poprawie ogólnego zarządzania wszystkimi jej obowiązkami dotyczącymi zgodności. Co to oznacza? Otóż, mając uporządkowane środowisko organizacyjne w naturalny sposób parametryzujemy poszczególne obszary wytwarzanej przez nas wartości tak, aby cały proces funkcjonowania naszej firmy stał się bardziej mierzalny, policzalny i przewidywalny. Czyli – optymalny pod względem efektów działania w realiach rynkowych.
Dlaczego ISO nie zastąpi Compliance?
Normy ISO nie są tworzone przez prawników. Nie ma więc w procedurach ISO gruntownej analizy prawnej funkcjonujących zabezpieczeń i ewentualnych ryzyk. Kwintesencją Compliance, jako źródła tworzenia systemów zabezpieczających funkcjonowanie organizacji jest standaryzacja ale na podstawie wniosków z audytu compliance. Jednym słowem – wprowadzanie norm ISO to doskonała okazja do rozpoczęcia tworzenia norm Compliance. Jednak traktowanie ISO jako norm w równym stopniu zabezpieczających procesy organizacji jest błędne.
adwokat Jakub Baraniewski