Metodyka compliance źródłem efektywności w procesie audytowania

Zarządzanie ryzykiem w przedsiębiorstwie to kwestia, za którą odpowiedzialność ponoszą wszyscy członkowie danej organizacji, począwszy od dyrektora naczelnego a skończywszy na szeregowym pracowniku w strukturze operacyjnej. Wszelkie słabości organizacji wynikają bowiem albo z pozornych działań w obszarze compliance albo wręcz z braku zagwarantowania odpowiedniej odpowiedzialności, strategii i przejrzystości w procesach realizowanych czynności. Najważniejszym elementem metodyki compliance w kancelarii Baraniewski & Kawa jest rozpoczęcie działań u Klienta poprzez przeprowadzenie procedury audytu wewnętrznego, która pozwala na właściwą diagnozę ryzyk związanych z prowadzoną działalnością i następnie na ich efektywną kontrolę oraz raportowanie.

Audyt wewnętrzny przeprowadzany być może albo w jednym, konkretnie określonym obszarze działania podmiotu albo w kontekście kompleksowej mapy aktywności operacyjnej przedsiębiorstwa. RODO i AML to główne obszary audytowania przedsiębiorstw, jakie poprzez realizacje kompleksowych wdrożeń departament compliance kancelarii realizował na przestrzeni ostatnich dwóch lat.

Audyt Rodo i Skuteczna Ochrona Danych Osobowych – DPIA

RODO stosowane jest od 25 maja 2018 roku spowodowało konieczność optymalizacji podejścia do audytu ochrony danych osobowych. Prawidłowo wykonany audyt powinien zobrazować, jakie dane osobowe i w jaki sposób są w przedmiocie przetwarzane. Wiedza ta jest podstawą w podejmowaniu dalszych decyzji w procesie wdrożenia procedur Rodo. Jedno z pierwszych pytań, które zadają inspektorzy UODO w toku kontroli, brzmi: „na jakiej podstawie ustalili Państwo ten stan faktyczny – czy możemy zobaczyć jakiś raport z audytu?”. Niezależnie wiec od tego, czy działamy własnymi siłami (wewnętrznie), czy też szukamy zewnętrznego dostawcy każde wdrożenie RODO musi zostać poprzedzone wyczerpującą analizą istniejącej mapy powiązań komórek organizacyjnych w podmiocie oraz precyzować zakres, sposób i źródło pozyskiwania danych osobowych.

Departament Compliance Kancelarii Baraniewski & Kawa w toku realizacji zlecanych wdrożeń i optymalizacji Rodo zdefiniował kilka obszernych procedur ułatwiających pracę organizacji po wykonanym wdrożeniu. Jedną z nich, jest właśnie procedura audytu, która pomaga Compliance Oficerowi w cyklicznym procesie sprawdzania jakości funkcjonujących zabezpieczeń.  Oto kilka wybranych, na których odpowiedź zgłasza ewentualną zasadność dalszych działań  sprawdzających:

Czy musimy powołać Inspektora Ochrony Danych? Jakie działania na danych osobowych mają miejsce w naszej organizacji (więcej – w kolejnych akapitach)? Czy procesy przetwarzania danych mają oparcie w przesłankach legalności RODO? Czy nie przetwarzamy zbyt dużo danych osobowych (zasada minimalizacji)? Czy obecnie stosowane rozwiązania są skuteczne i działają? Czy stosujemy tzw. profilowanie kwalifikowane? Czy nasi pracownicy znają obecnie funkcjonujące procedury i jaki jest poziom ich świadomości swoich obowiązków? Do jakich zewnętrznych podmiotów transferujemy dane osobowe (wykaz powierzeń przetwarzania danych oraz udostępnień danych). Czy transfery danych do zewnętrznych podmiotów mają oparcie w postaci umów powierzenia lub przesłanek legalności udostępnienia danych? Czy stosujemy prawidłowe obowiązki informacyjne? Czy stosujemy prawidłowe klauzule zgód? W jaki sposób realizowane są prawa osób, których dane są przetwarzane? Czy kontrolujemy zabezpieczenia informatyczne i techniczne (o tym szerzej w kolejnych akapitach)? Czy nasza organizacja ma opracowaną strukturę systemu ochrony danych? Czy każdy wie, za co odpowiada w ramach tej struktury? Czy pracownicy wiedzą, jak zachować się w razie naruszenia ochrony danych? Czy jesteśmy w stanie wykazać przestrzeganie przepisów przez naszą organizację (zasada rozliczalności)? ect.

Audyt AML podstawą identyfikacji ryzyk w przepływach finansowych

Ustawa o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu nie wprowadza nakazu zewnętrznego audytu procesów AML. Nie mniej jednak wymagania wobec instytucji obowiązanych w zakresie przeciwdziałania terroryzmowi rosną przez co Instytucje na własna rękę pragną zapewnić sobie niezależną opinię na temat jakości realizowanych procedur AML i w tym celu zlecają specjalistyczny audyt AML zewnętrznym firmom audytowym lub kancelariom specjalizującym się w procedurach Compliance. Może ono być jednak wykorzystane w realizacji wymogów jej przepisów.

Zgodnie z IV Dyrektywą AML instytucje obowiązane powinny zapewnić niezależną funkcję audytu, dotyczącą poprawności wewnętrznych kontroli i procedur. Wymóg ten uzależniony jest od wielkości oraz charakteru prowadzonej przez instytucję działalności i państwa członkowskie z różnym skutkiem prawnym zastosowały go w materię obowiązujących na ich terenie przepisów. Polska ustawa o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu, nie zawiera wprost wymogu przeprowadzania niezależnego audytu AML nie mniej jednak w ramach aktualnych wymogów istnieje zapis dotyczący przeprowadzenia i udokumentowania oceny ryzyka AML instytucji obowiązanej. Ocena ta powinna wskazywać na słabości i silne strony systemu AML oraz wyznaczać dalsze działania, które mają za zadanie poprawić jakość polityk i systemów AML. Tym samym, sprowadza to funkcję audytu AML do konieczności wykonania szczegółowej oceny ryzyka, w której specjalizuje się mec. Jakub Baraniewski, Partner Zarządzający kancelarii Baraniewski & Kawa i szef Departamentu Compliance.

Audyt Compliance  źródłem kompleksowych rozwiązań zabezpieczających

Audyt compliance to działalność doradcza i weryfikująca, której celem jest usprawnienie operacyjne organizacji i wniesienie do niej wartości dodanej. Efektem audytu jest dostarczenie organom zarządczym Klienta pełnej informacji w zakresie odpowiedniości, skuteczności i adekwatności stosowanych w strukturze organizacyjnej zabezpieczeń do realizowanych przepływów finansowych, przetwarzanych danych osobowych i procesów operacyjnych gwarantujących etyczność i legalność działań organizacji.

Departament Compliance kancelarii Baraniewski & Kawa analizuje wskazane przez Klienta i właściwe dla przedmiotu zagadnienia obszary funkcjonowania organizacji. Są nimi między innymi: system kontroli wewnętrznej, proces świadczenia usług objętych zezwoleniem odpowiednich organów KNF, UKE, NBP, obszar zgodności dokumentacji wewnętrznych dotyczących zarządzania ryzykiem w instytucji finansowej, a także obszar faktycznego funkcjonowania procesów związanych z zarządzaniem ryzykiem u Klienta, weryfikacja polityk wynagradzania w instytucjach zobowiązanych do wdrożenia przepisów UE w zakresie zmiennych składników wynagrodzeń, proces przetwarzania danych wraz z obszarem 4 zasad Rodo, sposób wdrożenia przepisów ustawy o biegłych rewidentach w zakresie procesów dotyczących analizy niezależności członków Komitetu Audytu i Rady Nadzorczej, wdrożenia MDR, wdrożenie AML.

Odbierz prezent 🎁

Sprawdź gotowość Twojego podmiotu do Ochrony Sygnalistów. Pobierz teraz bezpłatną listę kontrolną dla Twojego podmiotu.